Neden EUROCONTROL’e gidildi
Tarihi biraz geri alırsak 2005 yılında çıkarılan düzenleme ile bir tarafta statülü bir grup ve diğer tarafta da mağdur edilmiş kurumun çoğunluğunu oluşturan bir grup oluşturulmuş. Kurumun yapı taşları içine adeta dinamit koyularak nifak tohumları ekilmiş bu uygulama iş barışını bozmuş, personel arasındaki huzursuzluğu arttırmış ne yazık ki kuruma olan aidiyet duygusunu azaltmaya başlamıştır. 2005 yılından beri çözülmeyen bu sorun personel arasında umutsuzluğa neden olmuştur.
Elektrik camiasının dava kazanması kurum içinde bir heyecan yarattı, Kararın uygulanması için çıkarılacak mevzuatın kapsamı genişletilerek diğer mağdur kesimlerin de mağduriyetinin giderilmesi ihtimali insanlara umut olmuş ve beklentiye sokmuştu.
Bunu gören malum kesimler oluşturdukları statülerini kaybetmemek için havacılık tazminatı ile ilgili yapılacak düzenlemenin önünü kesmek için her türlü manipülasyona başladılar;
Unutulmasın ki “Ayarını bozduğunuz kantar gün gelir sizi de tartar”.
1- Danıştay kararında elektrik personelinin 1. Gruba geçmesine ilişkin bir hüküm olmadığını dillendirdiler.
2-Elektrik personelinin İdari mahkemelerinde açtıkları davaları kaybetmeleri için gerçekleri saptıran belge sunmak dahil her türlü girişimi yaptılar. Elektrik personeli Davaları kaybettiğinde bakın seyrüsefer hizmeti vermediği mahkemelerce de belirlendi o zaman mevzuat değişikliğine gerek kalmadı diyeceklerdi.
3-Bu arada her şeye rağmen Makamın iradesiyle kurulan komisyonun da çalışmalarını geciktirmek için ellerinden geleni yaptılar. Hedefleri çalışmanın seçimlere kadar gönderilmesini engellemekti ki bunu da başardılar.
4-THY, PEGASUS ve diğer hava sahası kullanıcıları ile görüşerek DHMİ’nin hizmet maliyetlerini arttıracağı yönünde bilgiler vererek kendi kurumlarını, yani DHMİ’yi şikâyet ettiler.
5-Bakanlığa, yargı kararının uygulanmak için düzenleme yapıyoruz demek yerine, DHMİ’ de havacılık tazminatında artış yapmak istenildiği yönünde bilgi verilerek destek istendi, bu yaklaşım neticesi de Bakanlık, zaten tazminat alan bir kurum olduğumuz gerekçesiyle artışın acelesi yok beklesin cevabını aldılar
6-Komisyon çalışmaları sırasında toplantılarda malum kesimler düzenlemenin yapılmasını istiyor gibi görünerek komisyondakilerin güvenini kazandı ve sonrasında yapılan çalışmanın şurasını burasını EUROCONTROL kabul etmez, denetim yapılırsa ülkemiz prestij kaybeder gibi söylemler ürettiler böylece hem komisyonu hem DHMİ üst yönetimini etkileyerek sürekli EUROCONTROL’ü adres gösterdiler. Çünkü EUROCONTROL’ e gidildiğinde istedikleri gibi cevapları alacaklarını biliyorlardı. Çünkü maniple edilmiş sorular sorulacak ona göre cevaplar alınacaktı.
7-Sonunda Bir heyetin EUROCONTROL’e gitmesini sağladılar. (Belki de toplantıya gitmeden malum kesimler ön görüşme bile yapılmış olabilir.)
8-Yapılan görüşme neticesinde EUROCONTROL de çeşitli bilgi ve belge talebinde bulundu yani kısaca genele yönelik çalışmada süreç bir başka bahara kaldı.
9-Peki çalışma rafa kalktığında ne olacak 2. Aşama devreye girecek o da toplu sözleşme masasında yada yasal düzenleme ile tazminat oranlarının arttırılması yoluna gidilecek yani her zamanki gibi aslan payını 1 gruptakiler alacak ve 2.3. Gruplarla olan maaş farkı katlanarak artacak.
EUROCONTROLE GİDİLMELİMİYDİ
Yine tarihte yolculuk yapalım
1-2017 yılında ek ödemelerin havacılık tazminatı üzerine aktarılması için havacılık tazminatı oranları ek ödemenin 2 katı oranında arttırıldı EUROCONTROL’ e gidilmemişken
2-2021 yılında toplu sözleşme görüşmelerinde havacılık tazminatı % 50 arttırım lı ödenmeye başladı ( Bu artışın maliyeti yıllık yaklaşık 33 milyon EURO) İken ve EUROCONTROL’ e gidilmemişken
3-Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü havacılık tazminatı oranları arttırılırken EUROCONTROL’ e gidilmemişken.
4-Kurum içinde 2. Grupta yer alan Terminal Elektronik personeli (terminal hizmetlerinde çalıştırılmak üzere işe alınmış olmalarına rağmen) 1. Gruba alınırken EUROCONTROL’ e gidilmemişken.
5-2022 yılında kur artışından 200 Milyon EURO Kayıp ortada iken
6-2023 yılında yapılacak düzenleme sonucu oluşan maliyet yaklaşık 40 Milyon EURO, birim ücrete etkisi ise 2,1 EURO gibi küçük bir artış getirecekken
7- 2023 yılı için belirlenen birim ücreti 36,53 EURO dan Mayıs ayında 31,63 EURO ya düşmüşken yani 4,9 EURO kayıp yaşanmışken
8-Türkiye’de personel maliyetlerinin toplam maliyetlere oranı % 42 , EUROCONTROL’ e üye 41 ANSp’nin ortalaması % 64 iken
9-Türkiye’nin 2023 yılında vereceği hizmet 2022 yılına göre 3,5 Milyon artmış iken yani 3.5 milyon fazla hizmet verecekken
10-2023yılında kur artışından ilk 3 aydaki kayıp 14 Milyon EURO İken
11-Türkiye 41 ANSp içinde verdiği hizmet ile en çok hizmet veren Fransa ile yarışırken
12-Türkiye maliyetlerini özellikle de personel maliyetlerini arttırmak için önünde bir çok gerekçe var iken
13-Türkiye’ de yüksek enflasyon var iken
14-Türkiye EUROCONROL’e üye olduğu 1989 öncesinde olduğu gibi sonrasında da kendi maliyetini tıpkı Fransa, İspanya, Almanya, Yunanistan vs vs kendi maliyetini kendi belirleyebilecek güç ve kudrete sahipken.
15-Ülkeler Maliyetlerini her yıl kasım ayından önce EUROCONTROL e bildirmekte ve maliyetler her yıl kasım ayında EUROCONTROL ve IATA temsilcilerinin de katıldığı toplantıda istişare edilerek kesinleştirilirken, Türkiye’nin 2022 yılı tahmini maliyeti (geliri) 454 Milyon EURO , Gerçekleşen (ülkemize ödenen) 284 Milyon EURO olmuştur. Bu maliyetler 2022 yılında 2023 yılında 708 Milyona çıkarılmışken
Kısaca ülkemiz maliyetleri belirlenmişken, Türkiye EUROCONTROL’e tarihinin en yüksek Maliyetini bildirmişken ve geçmişten günümüze tarihinin en yüksek gelirini elde edecekken. Bildirilen maliyeti gerçekleştirilebilmesi için personel maliyetlerini arttırması zorunluluk arz ederken
Daha önce yapılan Kanuni düzenleme, Toplu sözleşme görüşmeleri ve YPK kararı ile personel maliyelerinde sağlanan artışlar ile Cumhurbaşkanlığı kararında yapılan değişikler dolayısıyla EUROCONTROL ile olağan dışı bir görüşme YAPILMAMIŞKEN
Şimdi Cevaplanması gereken soru neden EUROCONTROL’e gidildi ve olağan dışı görüşme yapıldı?
Türkiye neden hava sahası kullanıcısı (uçak şirketlerinin) birkaç yöneticisinin karşısında zor duruma düşürüldü?
Cevabını siz değerli Kamuoyuna ve DHMİ çalışanlarına bırakıyoruz.
Değerli DHMİ yönetimi yargı kararı biran önce uygulansın
GEÇMİŞİMİZ ÇALINDI GELECEĞİMİZDE ÇALINMASIN.